• فلافل اسفناج، يك شام مغذي و سبك
  • طرز تهيه چلوكباب وزيري در خانه
  • طرز تهيه شيريني پنبه اي خانگي
  • چگونه از كپك زدن رب گوجه فرنگي جلوگيري كنيم؟
  • خورشت ماست، غذاي اعياني اصفهاني‌ها

خورش ريواس ، معجزه گر و خوشمزه

۸ بازديد

ريواس اثر دارويي و درماني بسيار دارد، كه از آن‌ جمله مي‌توان به رفع‌ تشنگي و تب، تقويت بينايي، تسكين ناراحتي‌هاي عصبي و كم‌خوابي، افزايش سطح انرژي بدن، خاصيت ضد سرطاني و ... اشاره كرد.

خورش ريواس

شما مي‌توانيد بساط آماده‌ كردن يك خورش خوش‌طعم ايراني را فراهم كنيد. ريواس كه مصرف آن براي كاهش مشكلات معده و سلامت قلب توصيه‌شده‌ است، از‌نظر برخي از درمانگران طب‌ سنتي، ضد‌افسردگي نيز هست، و مصرفش سطح كلسترول‌ بد خون را هم پايين مي‌آورد. در ادامه اين مطلب در مجله دلتا طرز‌ تهيه خورش ريواس را مطالعه مي‌كنيد.

مواد لازم خورش ريواس براي ۳ نفر

  • گوشت چرخ‌كرده   نيم كيلو
  • ريواس پوست گرفته  نيم كيلو
  • پياز ساطوري   يك عدد
  • نعنا و جعفري ساطوري  سه تا چهار پيمانه
  • روغن، نمك و فلفل     به مقدار لازم

طرز تهيه خورش ريواس مجلسي

مرحله اول براي داشتن خورش بي‌نظير

در ابتدا ۳ قاشق روغن را در قابلمه روي آتش ملايم داغ كنيد و پياز را در آن تفت دهيد تا‌كمي رنگ بگيرد.

مرحله دوم

گوشت را اضافه كنيد و حدود ۵ دقيقه در قابلمه تفت‌ دهيد. سپس ۳ پيمانه آب روي گوشت بريزيد و اجازه دهيد به‌ جوش بيايد. بعد‌ از جوش‌ آمدن آب، شعله را كم‌ كنيد و در قابلمه را براي حدود ۳ ساعت بگذاريد تا گوشت بپزد.

مرحله سوم

حالا ۳ قاشق روغن را در تابه روي آتش ملايم داغ كنيد و ريواس‌هاي خرد‌شده را براي ۵ دقيقه تفت‌ دهيد. سپس نعنا و جعفري را اضافه كنيد و حدود ۱۰ دقيقه تفت‌ دهيد.

مرحله چهارم

در ۱۵ دقيقه آخر پخت گوشت، ريواس‌ها و سبزي‌هاي سرخ‌شده را همراه با‌كمي نمك و فلفل به‌ گوشت اضافه كنيد و درب قابلمه را باز بگذاريد تا بتوانيد ميزان آب خورش را تنظيم كنيد.

مرحله پنجم

براي تهيه اين خورش، نيازي به‌اضافه‌ كردن آب‌غوره يا آب‌ليمو نداريد و اگر طرفدار غذاهاي ترش نيستيد، بهتر است جز كمي نمك و فلفل، ادويه ديگري را به اين خورش اضافه نكنيد.

ريواس يك گياه زودپز است و حتما بايد در انتها به خورش اضافه شود. ريختن ريواس در ابتداي پخت، بافت آن‌ را له و خورش شما‌را خراب مي‌كند.

خورش ريواس شما آماده است، نوش‌ جان!

خورشت ريواس

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب طرز تهيه خورشت آلو اسفناج را مطالعه كنيد.

طرز تهيه گوجه خشك و پدر گوجه ، مقوي و كاربردي

۶ بازديد

چه اهل غذاهاي ايتاليايي باشيد و چه عاشق غذاهاي سنتي مثل املت، آبگوشت و ته‌چين، گوجه‌فرنگي خشك‌شده مي‌تواند خوشمزگي غذاهاي شما را دو چندان كند.

گوجه خشك

تابستان فصل درست كردن رب‌گوجه‌فرنگي و گوجه خشك است. در مجموع در تمام غذاهايي كه رب يا گوجه‌فرنگي نياز دارند، از انواع خورش و تاس‌كباب تا لوبيا‌پلو و دلمه، و انواع پاستا و پيتزا و حتي انواع آش مثل آش‌‌گوجه و آش‌‌ترخينه مي‌توانيد گوجه‌خشك را جايگزين كنيد.در ادامه اين مطلب در مجله دلتا روش آماده‌سازي گوجه‌خشك در فر، در آفتاب و پودر گوجه‌خشك و همچنين گوجه‌خشك در روغن زيتون را مطالعه مي‌كنيد.

طرز تهيه گوجه خشك در آفتاب

مرحله اول

براي درست كردن گوجه‌خشك در آفتاب قسمت سبز رنگ گوجه‌فرنگي را جدا كنيد. سپس به صورت افقي هر گوجه‌فرنگي را سه يا چهار برش بزنيد (ضخامت هر برش ۱ سانتي‌متر باشد). به ورقه‌هاي گوجه‌فرنگي نمك نزنيد، چون آب مي‌اندازد و گوجه‌فرنگي خشك نمي‌شود.

مرحله دوم

كف سيني يك پارچه ضخيم پهن كنيد و گوجه‌فرنگي‌ها را روي آن بچينيد و در آفتاب بگذاريد تا خشك شوند. يك يا دو روز صبر كنيد و سپس گوجه‌فرنگي‌ها را زير و رو كنيد. معمولا چهار روز زمان در صورت آفتابي بودن هوا كافي است. اگر گوجه فرنگي بعد از چهار روز خشك نشده بود بيشتر در آفتاب نگه‌داريد.

نكته مهم

  • شب سيني را به داخل منزل بياوريد كه رطوبت و شبنم و خنكي هوا گوجه‌ها را مرطوب نكند. وقتي هر دو طرف گوجه‌فرنگي‌ها كاملا خشك شد آن‌ها را در كيسه پارچه‌اي يا پلاستيكي فريزر و در تمام طول سال استفاده كنيد. گوجه‌خشك را روي شوفاژ هم مي‌توانيد درست كنيد.
  • يادتان باشد گوجه‌خشك آفتابي بعد از خشك‌شدن كمي سياه و تيره مي‌شود كه مشكلي ندارد.
  • اگر هم قصد داريد پودر گوجه فرنگي آماده كنيد، گوجه‌فرنگي‌هاي خشك‌شده را در آسياب بريزيد و آسياب كنيد. پودر گوجه‌فرنگي براي درست‌كردن انواع پاستا، ساندويچ، پيتزا، ماكاروني و حتي املت گوجه‌فرنگي و انواع خورش و آبگوشت و … بسيار لذيذ است. براي نگهداري پودر گوجه‌فرنگي مي‌توانيد به آن كمي نمك اضافه و مخلوط كنيد كه كپك نزند.

گوجه

طرز تهيه گوجه خشك در فر

گوجه‌فرنگي‌هاي برش زده را روي سيني مشبك و توري فر با فاصله بچينيد. فر را را روي دماي ۱۰۰ الي ۱۲۰ درجه سانتي‌گراد تنظيم كنيد و ۸ الي ۱۰ ساعت صبر كنيد تا گوجه‌فرنگي‌ها آماده شوند. اگر گوجه‌فرنگي را دو‌نيم كرده‌ايد قسمت داخل گوجه‌فرنگي را ابتدا رو به بالا بگذاريد. صبر كنيد خشك شوند و سپس گوجه‌خشك را با روغن زيتون مزه‌دار كنيد، در آسياب پودر كنيد و پودر گوجه‌خشك درست كنيد يا آنها را فريز كنيد.گوجه

طرز تهيه گوجه خشك در روغن زيتون

گوجه‌خشك با روغن زيتون هم يكي از انواع چاشني غذا سنتي و كلاسيك ايتاليايي براي انواع اسنك، پاستا و پيتزا و در بسياري موارد جايگزين رب گوجه‌فرنگي است. براي درست كردن اين چاشني خوشمزه و بي‌نظير گوجه‌فرنگي خشك‌شده را به همراه چند حبه سير، يك شاخه نعناع يا يك شاخه رزماري و كمي فلفل دلمه‌ قرمز خشك يا پودر فلفل پاپريكا در يك شيشه روغن زيتون بريزيد و در جاي خشك و خنك نگهداري كنيد.

گوجه‌خشك شده در روغن زيتون

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب پيتزا گوجه فرنگي؛ طبخ آسان و لذيذ را مطالعه كنيد.

بوراني بادمجان كبابي ، يك پيش غذاي مجلسي

۷ بازديد

بوراني از جمله انواع پيش‌غذا‌هاي ساده و خوشمزه مي‌باشد، كه تنوع بسياري دارد و هر‌شخص با توجه به ذائقه و سليقه‌اش مي‌تواند نوعي از آن را در وعده‌هاي غذايي متفاوت سرو كند.

بوراني بادمجان كبابي

بوراني بادمجان كبابي يا همان ماست و بادمجان كبابي يكي از خوشمزه‌ترين بوراني‌ها مي‌باشد و البته روش تهيه ساده‌اي دارد. ماست داراي طبع سرد است و بادمجان داراي طبع گرم و تركيب اين دو ماده مي‌تواند طبع سرد و گرم هريك را تعديل كند. در ادامه اين مطلب در مجله دلتا روش آماده‌سازي بوراني بادمجان كبابي را مطالعه مي‌كنيد.

مواد لازم بوراني بادمجان كبابي

  • بادمجان متوسط ۳ عدد
  • ماست چكيده يا پر چرب ۲ پيمانه
  • سير ۲ حبه
  • پودر گردو ۱/۴ پيمانه
  • نمك و فلفل سياه به مقدار لازم
  • سبزيجات خشك در صورت تمايل

روش تهيه بوراني بادمجان كبابي

مرحله اول:

بادمجان‌ها را بشوييد و با پوست روي آتش، گاز يا داخل فر قرار دهيد و كبابي كنيد. براي كبابي كردن در فر لازم است فر را با دماي ۲۰۰ درجه سانتي‌گراد گرم كنيد. روي بادمجان‌ها شيارهاي عميق ايجاد كنيد و آنها را در سيني‌فر بچينيد و اجازه دهيد ۳۰ دقيقه در فر بماند تا مغز‌پخت شود. پس از اين كار گريل را روشن كنيد و اجازه دهيد يك طرف كاملا برشته و دودي شود و پس از آن بادمجان را برگردانيد تا طرف ديگر هم كبابي شود.

مرحله دوم:

يك ظرف گود را با آب‌سرد پر كنيد. بادمجان‌هاي كبابي داغ را داخل آب‌سرد قرار دهيد . با اين كار به پوست بادمجان شوك وارد مي‌شود و راحت مي‌توانيد پس از چند‌ دقيقه پوست را جدا كنيد. پس از جدا‌كردن پوست، بادمجان را در آبكش قرار دهيد تا آب اضافي آن گرفته شود.

مرحله سوم:

ماست را در ظرف بريزيد و نمك و فلفل را همراه سير رنده يا له‌ شده به آن بيافزاييد.

مرحله چهارم:

آب بادمجان كه گرفته‌شد آن را به وسيله ميكسر يا گوشت‌كوب له كنيد.

مرحله پنجم:

ماست و بادمجان را همراه پودر گردو با‌هم تركيب كنيد. اگر دوست داريد يك قاشق چايخوري نعناع خشك يا سبزيجات معطر مانند ريحان، ترخون و … به بوراني بادمجان اضافه كنيد، تا بوراني بادمجان كبابي خوش‌عطر‌تري داشته باشيد. همچنين مي‌توان مقداري روغن زيتون به ماست و بادمجان اضافه كرد.بوراني

نكات كليدي تهيه بوراني بادمجان كبابي

  •  اگر بوي دودي شده را دوست نداريد، بادمجان را بخارپز كنيد.
  •  هر چه ميزان بادمجان بيشتر باشد بوراني خوشمزه‌تري خواهيد داشت اما در زياد كردن مقدار بادمجان زياده‌روي نكنيد.
  • پس از آماده‌كردن بوراني بهتر است اجازه دهيد ۲۴ ساعت در يخچال بماند تا كاملا مزه‌دار شود.
  • سعي كنيد بادمجان‌ها خاويار يا دانه كمتري داشته باشد، پس از بادمجان قلمي براي تهيه اين خوراك استفاده كنيد.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب بوراني اسفناج، پيش غذايي فوق العاده شيك را مطالعه كنيد.

سوپ تره فرنگي با سيب زميني ، معجزه سلامتي

۷ بازديد

تره‌فرنگي سرشار از ويتامين است كه مصري‌ها، يوناني‌ها و رومي‌هاي باستان از تره‌فرنگي به خاطر خواص دارويي استفاده مي‌كردند.

سوپ تره فرنگي

يكي از آسان‌ترين سوپ‌هايي كه مي‌توانيد در آماده كنيد، سوپ تره فرنگي با سيب‌ زميني است. كافي است سيب‌زميني و تره را با هم بپزيد و با خامه‌ترش داخل مخلوط‌كن بريزيد. با طرز تهيه مرحله به مرحله اين سوپ با ما همراه باشيد.در اين مطلب از مجله دلتا به آموزش اين سوپ پرخاصيت و لذيذ پرداخته شده است.

مواد لازم براي سوپ تره فرنگي

  • سيب زميني ۲ عدد
  • كره ۱۰۰ گرم
  • آب‌مرغ ۳‌ ليوان
  • تره فرنگي ۲ عدد
  • خامه ترش ۸ قاشق‌غذاخوري
  • نمك و فلفل به‌ميزان‌لازم

طرز تهيه سوپ تره فرنگي با سيب‌زميني

مرحله اول

تره‌فرنگي‌ها را خرد كرده و بشوييد. چون در لايه‌هاي آن ممكن است خاك نفوذ كند بعد از خرد‌شدن آن‌ها را بشوييد. سيب‌زميني را هم به صورت حبه‌اي خرد كنيد.

مرحله دوم

كره را داخل تابه بريزيد و با حرارت ملايم ذوب كنيد. حالا تره‌فرنگي‌ها را اضافه كنيد و با كره تفت دهيد. در حد تفت دادن كافي است. آن‌ها را سرخ نكنيد تا تغيير رنگ دهند.

مرحله سوم

در اين مرحله سيب‌زميني‌ها را اضافه كنيد و به تفت دادن ادامه دهيد. بعد از چند دقيقه تفت دادن، آب مرغ را اضافه كنيد و در قابلمه را ببنديد تا با حرارت ملايم سيب‌زميني و تره‌فرنگي حدود ۲۰ دقيقه بپزند.

مرحله چهارم

وقتي سوپ پخته شد از روي حرارت برداريد و نصف مقدار خامه‌ ترش را به آن اضافه كنيد. سوپ را داخل مخلوط‌كن بريزيد و كاملا مخلوط كنيد تا صاف و يكدست شود. در آخر سوپ را بچشيد و بر حسب سليقه نمك و فلفل آن را بررسي كنيد.

مرحله پنجم

سوپ را در ظرف مناسب سرو كرده و با باقي خامه ترش و مقداري جعفري روي آن را تزيين كنيد.

نكات تهيه سوپ تره فرنگي با سيب‌زميني

  • ميكس كردن سوپ هم ظاهر آن را زيباتر مي‌كند هم باعث مي‌شود طعم سوپ دلنشين‌تر شود.
  • اگر مايل باشيد مي‌توانيد از مقداري مرغ هم داخل سوپ استفاده كنيد.

سوپ تره فرنگي

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب سوپ بلدرچين، غذاي مناسب روزهاي كرونايي را مطالعه كنيد.

دمپختك ماش ، سالم و مقوي

۸ بازديد

دمپخت ماش را مي‌توانيد با گوشت، مرغ و يا ماهيچه سرو كنيد و هم، خالي و تنها نوش‌جان كنيد. طرز‌تهيه دمپخت ماش كه البته خيلي شبيه ماش پلو مي‌باشد.

دمپختك ماش

اگر به‌دنبال يك وعده‌اصلي ساده و خوشمزه هستيد، طرز‌‌‌تهيه دمپختك ماش را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. ماش سرشار‌ از، فيبر، پروتئين و مواد مفيد ديگر مي‌باشد كه به دستگاه گوارش، پوكي‌استخوان و به طور‌كلي سلامتي بدن شما خيلي كمك مي‌كند. در اين مطلب از مجله دلتا به آموزش دمپختك ماش پرداخته شده است.

طرز تهيه دمپخت ماش

مرحله اول:

ماش‌ها را در يك كاسه پر از آب بريزيد و آن‌ها را به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت خيس كنيد. بعد از چند ساعت آن‌ها را آبكش نماييد. پياز را به صورت نگيني خرد‌كرده و در كمي روغن تفت دهيد تا سبك، نرم و شفاف شود.

سپس زردچوبه را به پياز اضافه كنيد و حدود ۳۰ ثانيه تفت دهيد. ماش آبكشي شده را به پياز اضافه كرده و كمي تفت دهيد تا هم طعم پياز و زردچوبه را به خود بگيرد و هم پوست آن هنگام پخت از آن جدا نشود.

حدود يك‌پيمانه آب‌ولرم روي مواد بريزيد و در قابلمه را ببنديد. تا ماش حدود ۱۵ دقيقه با شعله‌ي ملايم بپزد و نرم شود. تا زماني‌كه آب داخل آن كاملا تبخير شود.

مرحله دوم:

برنج را چند ساعت خيس كنيد. سپس آن‌را به‌همراه ۴ پيمانه آب و مقدار معين نمك به قابلمه اضافه كنيد. ابتدا زير شعله را زياد كنيد تا آب برنج تمام شود. سپس زير آن را كم كرده و با قرار‌دادن دمكني به در قابلمه اجازه دهيد برنج دم بكشد.

دمپختك ماش خوشمزه‌ شما آماده شد، آن را در ديس مورد نظر سرو كرده و دمي‌ماش را به دلخواه تزيين كنيد.دمي ماش

نكات كليدي طرز‌تهيه دمپخت ماش

  •  مي‌توانيد از گوشت و مرغ براي تهيه اين غذا استفاده كنيد.
  • مي توانيد براي تزيين اين غذا از خرما بدون‌هسته استفاده كنيد. آن ها را در كمي روغن تفت دهيد تا براق و لذيذ شوند. در صورت تمايل مي‌توانيد آن را به‌همراه نيمرو روي دمپخت ماش سرو كنيد.
  • اگر مي خواهيد دمپخت ماش با گوشت چرخ‌كرده درست كنيد، مي‌توانيد مقداري گوشت را هنگام سرخ كردن پياز به آن اضافه كنيد و گوشت را نيز تفت دهيد.
  • استفاده از زيره هنگام دم‌كشيدن برنج مي‌تواند طعم خوشمزه  دمپخت ماش را دو برابر كند.
  • مي‌توانيد دمي ماش را با ماهيچه، گوشت تكه اي، مرغ و حتي تن ماهي نيز سرو كنيد.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب دمي باقالي خوشمزه با عطر ايام قديم را مطالعه كنيد.

طرز تهيه بورك با هرچيزي كه در يخچال داريد

۷ بازديد

بورك يكي از معروف‌ترين ميان وعده‌ها در بين مردم كشور تركيه است. كه با مواد مختلف مي‌توان آن را درست كرد.

بوراك

بورك (Burek) يك ميان‌وعده فوق‌العاده پرطرفدار در كشور تركيه است. اين پيش‌غذا تشكيل‌شده از يك خمير‌نان يا شيريني (معروف به خمير يوفكا) و مواد مورد علاقه‌اي كه در اين خمير پيچيده‌شده و در روغن سرخ و يا در فر پخته مي‌شوند. با ما همراه شويد و طرز تهيه چند نوع بورك خوشمزه را فرا بگيريد.در اين مطلب از مجله دلتا به آموزش بورك با خمير يوفكا پرداخته شده است.بورك

مواد لازم

  • خمير يوفكا: مقدار لازم
  • سيب‌زميني: ۳ عدد
  • پياز: يك عدد
  • روغن‌زيتون: به ميزان لازم
  • پنير خامه اي: ۱۰۰ گرم
  • پنير پيتزا: ۱۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: يك عدد
  • نمك و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهيه بوراك با طعمي شگفت‌انگيز

سيب‌زميني‌ها را بپزيد، پياز را خرد كنيد و در مقداري روغن‌تفت دهيد تا طلايي شود.

سپس سيب‌زميني‌هاي پخته را ريز خرد كنيد (يا رنده كنيد) و به پياز اضافه كنيد. كمي نمك و فلفل بزنيد و پس از كمي تفت دادن از روي حرارت برداريد.

پس از اينكه مواد را از روي حرارت برداشتيد، پنيرها را اضافه و كمي مخلوط كنيد.

خمير يوفكا را به‌ نوبت باز كنيد و روي‌آن‌ها با يك فرچه، كمي زرده‌تخم‌مرغ بزنيد. سپس مقداري از مخلوط آماده شده‌ را داخل خمير بريزيد.

لبه ديگر خمير را برگردانيد و براي اتصال لبه‌هاي خمير كمي زرده‌تخم‌مرغ بزنيد. (زرده‌تخم‌مرغ مانند چسب عمل مي‌كند).پيچيدن يوفكا

كف سيني را چرب كنيد، سپس بورك با خمير يوفكا كه آمده كرده‌ايد، كف قالب بچينيد. سيني را درون فر با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتيگراد به مدت ۲۰-۳۰ دقيقه بپزيد، پس از آماده‌شدن بورك‌ها را به همراه سس دلخواه سرو كنيد.

نكات طرز تهيه بوراك با خمير يوفكا

  • مي‌توانيد بورك با خمير يوفكا را براي صبحانه يا عصرانه پنير و سبزيجات را در خمير‌يوفكا پيچيده و در روغن سرخ كنيد و يا در فر بپزيد.
  • براي مواد مياني بورك مي‌توانيد از گوشت‌چرخ‌كرده، كالباس، سوسيس، گوجه، زيتون، فلفل‌دلمه‌اي، اسفناج، قارچ و … استفاده كنيد.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب بورك تركي خوشمزه با پنير و سبزيجات را مطالعه كنيد.

5 ته ديگ دلچسب كه حتما بايد امتحان كنيد

۸ بازديد

ته ديگ بخش هيجان‌انگيز آشپزي ايران است و در بسياري از مهماني‌ها به همراه غذا يا پيش غذا سرو مي‌شود و طرفداران بسياري دارد.

انواع ته ديگ

براي تهيه انواع ته ديگ مي‌توانيد از نان‌ها و سبزي‌هاي متنوع استفاده كنيد. اگر مي‌خواهيد ته‌ ديگ به صورت قالبي و راحت جدا شود، بايد از قابلمه‌هاي نچسب استفاده كنيد و از طرف ديگر بايد اجازه دهيد روغني كه ته قابلمه مي‌ريزيد كاملا داغ شود. در اين مطلب از مجله دلتا به آموزش انواع ته ديگ پرداخته شده است.

ته ديگ با طعم زعفران

يكي از انواع ته ديگ، ته ديگ برنج است. برنج را آبكش كنيد و كف قابلمه را نصف فنجان روغن مايع، نصف فنجان آب‌سرد و نصف فنجان هم زعفران آب‌كرده پر‌رنگ ريخته، سپس برنج آبكش‌شده را روي آن بريزيد، دم‌كني گذاشته و شعله را متوسط بگذاريد تا برنج دم بكشد و ته‌ ديگ جا‌بيفتد.

برنج زعفراني

ته ديگ كدو حلوايي خوشمزه

كدو حلوايي را پوست بگيريد. دانه‌هاي آن‌را جدا كنيد، بشوييد و قالب بزنيد. در اين مرحله، كف ظرف را كمي نمك و روغن بريزيد. كدو حلوايي‌هاي قالب‌زده را كف قابلمه بچينيد. روي آن كمي روغن بريزيد و مثل هميشه برنج روي آن ريخته و بگذاريد دم بكشد.

ته ديگ سيب‌زميني

كمي روغن كف قابلمه بريزيد و سيب زميني‌ها را روي آن بچينيد، سپس برنج آبكش‌شده را روي آن بريزيد. در تهيه اين ته‌ ديگ نبايد سيب‌زميني‌ها بيش از حد نازك باشند.

ته ديگ اسفناج

برگ‌هاي تازه اسفناج را كف قابلمه بچينيد. يا اينكه اسفناجي را كه براي بوراني درست كرده‌ايد را فشرده كنيد و كف ظرف بچينيد. برنج را روي آن بريزيد و دم‌كنيد.

ته ديگ كاهو

كف قابلمه روغن بريزيد و يك يا دو لايه كاهو روي آن بچينيد و سپس برنج را روي آن بريزيد و دم‌كنيد. ته‌ ديگ كاهو براي پلو‌هاي سبز رنگ عالي است.

بدون شك انواع ته ديگ يكي از جذاب ترين و هيجان انگيزترين بخش هاي آشپزي ايراني است.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب ته‌انداز مرغ؛ زعفراني و معطر را مطالعه كنيد.

هلو كباب ، كوفته مخصوص كرمانشاه

۷ بازديد

هلو كباب يكي از غذاهاي سنتي و قديمي ايراني است كه اصالت آن متعلق به شهر كرمانشاه مي‌باشد. هلو كباب در كرمانشاه با روغن كرمانشاهي تهيه مي‌شود كه روغن بسيار لذيذي است و باعث مي‌شود هلو كباب بسيار خوشمزه تر شود.

هلو كوفته

هلو كباب يكي از انواع كوفته‌ هاي خوشمزه و مجلسي ايران است. اصالت آن متعلق به كرمانشاه مي‌باشد، براي مشاهده اين آموزش در ادامه مطلب با مجله دلتا همراه باشيد.

مواد لازم براي ۴ نفر

  • گوشت چرخ‌كرده ۵۰۰ گرم
  • لپه ۲۰۰ گرم
  • پياز يك عدد درشت
  • سيب‌زميني يك عدد درشت
  • گردو ۱/۲ پيمانه
  • نمك و فلفل سياه به مقدار‌ كافي
  • زردچوبه و روغن به مقدار‌ كافي

مواد لازم سس كوفته

  • پياز ۲ عدد درشت
  • رب گوجه فرنگي ۲ قاشق غذاخوري
  • شكر يك قاشق غذاخوري
  • آب ليموترش يك قاشق غذاخوري
  • آلو بخارا ۱/۲ پيمانه
  • زعفران دم كرده ۱/۴ فنجان
  • نمك و فلفل سياه به مقدار‌ كافي
  • زردچوبه و دارچين به مقدار‌ كافي

دستور پخت هلو كباب، كوفته لذيذ كرمانشاه

مرحله اول

براي تهيه هلو كباب كرمانشاه، ابتدا بايد سس‌كوفته را درست كنيد، براي اين منظور پيازها را به صورت خلالي متوسط خرد كنيد و در يك قابلمه مناسب به‌ همراه مقداري روغن تفت دهيد، تا پيازها به طور كامل كاراملي شوند.

مرحله دوم

در اين مرحله مقداري دارچين، زردچوبه، نمك و فلفل سياه به پياز اضافه كنيد، و يك دقيقه ديگر مواد را تفت دهيد، تا به‌خوبي تركيب شوند. در ادامه رب گوجه‌‌فرنگي را اضافه كنيد و به خوبي تفت دهيد تا طعم خامي رب گوجه‌فرنگي گرفته‌ شود.

مرحله سوم

در اين مرحله آلو‌بخارا را به قابلمه اضافه كنيد، و در حد دو دقيقه تفت دهيد، تا با ديگر مواد يكدست شود. در ادامه زعفران دم‌كرده را به همراه ۲ پيمانه آب، شكر و آبليمو‌ اضافه كنيد و اجازه دهيد سس غليظ شود.

مرحله چهارم

در اين مرحله به سراغ آماده‌كردن كوفته‌ ها برويد، براي اين منظور لپه‌ها را كه از قبل به خوبي خيسانده‌ايد را به‌ همراه ۲ پيمانه آب داخل يك قابلمه مناسب بريزيد و روي حرارت متوسط قرار دهيد تا لپه‌ها نيم‌پز شوند.

مرحله پنجم

در ادامه لپه نيم‌پز شده را به‌ همراه سيب‌زميني، گوشت و پياز چرخ كنيد تا با هم يكدست شوند، سپس مقداري نمك، فلفل سياه و زردچوبه اضافه كنيد و مواد را با دست چند دقيقه ورز دهيد تا چسبندگي لازم را پيدا كنند.

مرحله ششم

حالا از مواد كوفته به‌اندازه يك هلو برداشته و با دست آن‌‌را شكل دهيد، سپس يك مغز‌ گردو وسط آن قرار دهيد و كوفته را به‌صورت گرد جمع كنيد. به‌همين ترتيب تمام مواد كوفته را شكل دهيد و كنار قرار دهيد.

مرحله هفتم

در اين مرحله يك تابه مناسب روي حرارت قرار دهيد و مقداري روغن داخل آن بريزيد، سپس كوفته‌ها را داخل تابه قرار دهيد و به طور كامل سرخ كنيد. پس از اينكه سرخ‌كردن كوفته‌ها به پايان رسيد، آن‌ها را به آرامي داخل سس قرار دهيد.

مرحله هشتم

كوفته‌ ها بايد به مدت يك ساعت در سس باشند، تا كاملا مغز‌پخت شوند، فقط توجه داشته باشيد كه حرارت زير قابلمه بايد كاملا ملايم باشد تا كوفته‌ها باز نشوند. در پايان كوفته‌ها را در ظرف مورد نظر به همراه سس سرو كنيد. نوش جان.

كوفته

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب طرز تهيه ميت‌بال (كوفته قلقلي) را مطالعه كنيد.

بوراني اسفناج ، پيش غذايي فوق العاده شيك

۹ بازديد

بوراني اسفناج را به شكل‌هاي مختلف تهيه مي‌كنند. ولي با سير و گردو مزه فوق‌العاده‌اي دارد و بسيار مقوي مي‌شود. به سرعت و تنها در 30 دقيقه تهيه مي‌شود و به عنوان يك مكمل كم هزينه مي‌توان از آن نام برد.

بوراني اسفناج

بوراني اسفناج را مي‌توان در مدل‌هاي متنوع تهيه‌ كرد. اگر آن را با سير و گردو مخلوط كنيد، عطر و مزه آن فوق‌العاده عالي و بسيار هم مقوي مي‌شود. اين پيش غذاي مقوي را مي‌توان به عنوان يك مكمل كم هزينه نام‌ برد. در اين مطلب از مجله دلتا به آموزش اين پيش‌غذاي عالي پرداخته شده‌ است.

مواد مورد نياز براي بوراني اسفناج بي‌نظير

  • اسفناج ۱ كيلو
  • گردوي خرد‌شده ۴ قاشق غذاخوري
  • ماست ۵۰۰ گرم
  • سير تازه ۱۰۰ گرم (اگر سيرتازه در دسترس نبود از ۳ حبه سير استفاده كنيد)
  • نمك و فلفل و زردچوبه به مقدار‌كافي

طرز تهيه بوراني اسفناج

ابتدا اسفناج و سير را پاك كنيد و خوب بشوييد. سپس آن‌ها را خرد كنيد و در قابلمه تفت دهيد. هنگام تفت دادن، مقداري نمك و زرد‌چوبه به آن اضافه كنيد تا كاملا بپزند.

بعد‌ از اينكه اسفناج‌ها با سير تفت خوردند، از روي حرارت بر‌مي‌داريم تا خنك شوند. ماست را با قاشق كاملا هم‌بزنيد تا يك‌دست شود. سپس مقداري نمك، فلفل و گردو خرد شده را به همراه اسفناج‌هاي سرد شده داخل ماست بريزيد و خوب مخلوط كنيد. بوراني اسفناج خوش‌طعم شما آماده است، در ظرف مورد نظر سرو كنيد. نوش‌جان.

اسفناج

نكات تكميلي در مورد بوراني‌اسفناج

  • زمان آماده‌سازي مواد اوليه و مايحتاج آن حدودا ۱۰ دقيقه است.
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۲۰ دقيقه مي‌باشد.
  • بوراني اسفناج را مي‌توانيد در وعده نهار، ميان‌وعده، شام و پيش‌غذا سرو كنيد.
  • توجه نماييد مقدار مواد اوليه و دستور تهيه براي ۴ نفر مناسب مي‌باشد.

اين پيش‌غذاي سالم، بهترين گزينه براي كنترل فشار‌خون مي‌باشد. زيرا سبزي‌هاي برگ‌سبز تيره به كنترل فشارخون‌ شما كمك خواهد كرد. البته بهتر است در تهيه آن حتما از سير تازه استفاده كنيد تا خوردن اين سبزي به كاهش فشارخون كمك كند. خوردن ۱۰۰ گرم اسفناج تامين‌كننده مقادير مناسبي از اسيدفوليك، پتاسيم و بتاكاروتن است؛ يعني ۱۴۰ ميكروگرم اسيدفوليك را به بدن مي‌رساند. مداومت در مصرف اسفناج، از بروز بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي جلوگيري مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي ساده مطلب طرز تهيه بوراني كنگر را مطالعه كنيد.

مرغ كنجدي لذيذ و مقوي

۷ بازديد

مرغ كنجدي غذايي بسيار خوشمزه و خوش عطر است كه از مواد مغذي و ويتامين‌هاي مختلف سرشار مي‌باشد. در اين مقاله با طرز تهيه مرغ كنجدي آشنا خواهيد شد.

مرغ كنجدي

مرغ كنجدي بسيار خوش‌طعم و خوش‌عطر مي‌باشد. روش آماده‌سازي آن، بسيار آسان مي‌باشد. شما با كمي دقت و چاشني حوصله مي‌توانيد غذايي خوشمزه را در يك وعده‌ غذايي براي پذيرايي از مهمانان‌ آماده كنيد و از خوردن آن در كنار يكديگر لذت ببريد. در اين مطلب از مجله دلتا به آموزش اين غذاي لذيذ و سالم پرداخته شده است.

آشنايي با طرز تهيه مرغ كنجدي

اين غذا سرشار از مواد مغذي و ويتامين‌هاي مختلف مي‌باشد. اين غذا همچون مرغ ربي، مرغ كنتاكي و مرغ شكم پر مي‌تواند گزينه مناسبي براي قرار‌گرفتن در برنامه‌غذايي ماهانه شما باشد. در ادامه با دستور‌پخت مرغ كنجدي همراه ما باشيد.

مواد لازم:

  • سينه‌مرغ بدون استخوان و نصف شده: ۶ عدد
  • دانه كنجد بوداده: يك قاشق غذاخوري
  • سس سويا: ۱/۲ پيمانه
  • عسل: ۱/۲ پيمانه
  • آب: ۱ پيمانه
  • آرد ذرت يا آرد برنج: ۲ قاشق غذاخوري
  • فلفل قرمز: ۱/۵ قاشق چايخوري
  • زنجبيل آسياب شده: ۱/۵ قاشق چايخوري

مرغ با سبزيجات

طرز تهيه مرغ كنجدي لذيذ و مقوي

  1. ابتدا سينه‌هاي مرغ را به تكه‌هاي با ابعاد حدود ۲.۵ سانتي‌متر برش دهيد.
  2.  سپس ماهيتابه را روي حرارت ملايم شعله قرار داده تا گرم شود. بعد مرغ‌ها را به آن اضافه كرده و حدود ۶ دقيقه حرارت داده تا تغيير رنگ دهند.
  3.  در ظرف ديگري سس‌سويا، عسل، آرد ذرت، آب، فلفل قرمز و زنجبيل را با يكديگر مخلوط كنيد. سپس مواد را خوب هم بزنيد تا تركيب يك‌دستي حاصل شود.
  4.  سس تهيه شده را روي مرغ‌هاي داخل تابه بريزيد، چند دقيقه‌اي روي حرارت بماند تا سس كمي غلظت پيدا كند.
  5.  بعد از اندكي غلظت يافتن سس روي مرغ‌ها دانه كنجد بپاشيد و درب ظرف را ببنديد و اجازه دهيد مواد با حرارت كم پخته‌ شوند، تا هنگامي كه مرغ سس را به خود جذب كند.
  6.  مرحله پاياني‌، مرغ كنجدي آماده شد. مي‌توانيد آن را با پيازچه ،كلم بروكلي و فلفل دلمه‌اي تزئين كنيد سپس با برنج سرو كنيد.

مرغ و كنجد و برنج

نكات پخت مرغ كنجدي لذيذ:

  • مي‌توانيد در پايان پخت چند قطره روغن زيتون روي مرغ‌ها بريزيد. البته زياد نباشد.
  • به‌جاي زنجبيل آسياب شده مي‌توان از زنجبيل تازه نيز بهره‌ برد.
  • اگر احساس كرديد سس بيش از حد غليظ است مي‌توان مقداري آب اضافه نمود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب بال مرغ كنجدي ، پيش غذاي شيك را بخوانيد.