• فلافل اسفناج، يك شام مغذي و سبك
  • طرز تهيه چلوكباب وزيري در خانه
  • طرز تهيه شيريني پنبه اي خانگي
  • چگونه از كپك زدن رب گوجه فرنگي جلوگيري كنيم؟
  • خورشت ماست، غذاي اعياني اصفهاني‌ها

طرز تهيه گوجه خشك و پدر گوجه ، مقوي و كاربردي

۷ بازديد

چه اهل غذاهاي ايتاليايي باشيد و چه عاشق غذاهاي سنتي مثل املت، آبگوشت و ته‌چين، گوجه‌فرنگي خشك‌شده مي‌تواند خوشمزگي غذاهاي شما را دو چندان كند.

گوجه خشك

تابستان فصل درست كردن رب‌گوجه‌فرنگي و گوجه خشك است. در مجموع در تمام غذاهايي كه رب يا گوجه‌فرنگي نياز دارند، از انواع خورش و تاس‌كباب تا لوبيا‌پلو و دلمه، و انواع پاستا و پيتزا و حتي انواع آش مثل آش‌‌گوجه و آش‌‌ترخينه مي‌توانيد گوجه‌خشك را جايگزين كنيد.در ادامه اين مطلب در مجله دلتا روش آماده‌سازي گوجه‌خشك در فر، در آفتاب و پودر گوجه‌خشك و همچنين گوجه‌خشك در روغن زيتون را مطالعه مي‌كنيد.

طرز تهيه گوجه خشك در آفتاب

مرحله اول

براي درست كردن گوجه‌خشك در آفتاب قسمت سبز رنگ گوجه‌فرنگي را جدا كنيد. سپس به صورت افقي هر گوجه‌فرنگي را سه يا چهار برش بزنيد (ضخامت هر برش ۱ سانتي‌متر باشد). به ورقه‌هاي گوجه‌فرنگي نمك نزنيد، چون آب مي‌اندازد و گوجه‌فرنگي خشك نمي‌شود.

مرحله دوم

كف سيني يك پارچه ضخيم پهن كنيد و گوجه‌فرنگي‌ها را روي آن بچينيد و در آفتاب بگذاريد تا خشك شوند. يك يا دو روز صبر كنيد و سپس گوجه‌فرنگي‌ها را زير و رو كنيد. معمولا چهار روز زمان در صورت آفتابي بودن هوا كافي است. اگر گوجه فرنگي بعد از چهار روز خشك نشده بود بيشتر در آفتاب نگه‌داريد.

نكته مهم

  • شب سيني را به داخل منزل بياوريد كه رطوبت و شبنم و خنكي هوا گوجه‌ها را مرطوب نكند. وقتي هر دو طرف گوجه‌فرنگي‌ها كاملا خشك شد آن‌ها را در كيسه پارچه‌اي يا پلاستيكي فريزر و در تمام طول سال استفاده كنيد. گوجه‌خشك را روي شوفاژ هم مي‌توانيد درست كنيد.
  • يادتان باشد گوجه‌خشك آفتابي بعد از خشك‌شدن كمي سياه و تيره مي‌شود كه مشكلي ندارد.
  • اگر هم قصد داريد پودر گوجه فرنگي آماده كنيد، گوجه‌فرنگي‌هاي خشك‌شده را در آسياب بريزيد و آسياب كنيد. پودر گوجه‌فرنگي براي درست‌كردن انواع پاستا، ساندويچ، پيتزا، ماكاروني و حتي املت گوجه‌فرنگي و انواع خورش و آبگوشت و … بسيار لذيذ است. براي نگهداري پودر گوجه‌فرنگي مي‌توانيد به آن كمي نمك اضافه و مخلوط كنيد كه كپك نزند.

گوجه

طرز تهيه گوجه خشك در فر

گوجه‌فرنگي‌هاي برش زده را روي سيني مشبك و توري فر با فاصله بچينيد. فر را را روي دماي ۱۰۰ الي ۱۲۰ درجه سانتي‌گراد تنظيم كنيد و ۸ الي ۱۰ ساعت صبر كنيد تا گوجه‌فرنگي‌ها آماده شوند. اگر گوجه‌فرنگي را دو‌نيم كرده‌ايد قسمت داخل گوجه‌فرنگي را ابتدا رو به بالا بگذاريد. صبر كنيد خشك شوند و سپس گوجه‌خشك را با روغن زيتون مزه‌دار كنيد، در آسياب پودر كنيد و پودر گوجه‌خشك درست كنيد يا آنها را فريز كنيد.گوجه

طرز تهيه گوجه خشك در روغن زيتون

گوجه‌خشك با روغن زيتون هم يكي از انواع چاشني غذا سنتي و كلاسيك ايتاليايي براي انواع اسنك، پاستا و پيتزا و در بسياري موارد جايگزين رب گوجه‌فرنگي است. براي درست كردن اين چاشني خوشمزه و بي‌نظير گوجه‌فرنگي خشك‌شده را به همراه چند حبه سير، يك شاخه نعناع يا يك شاخه رزماري و كمي فلفل دلمه‌ قرمز خشك يا پودر فلفل پاپريكا در يك شيشه روغن زيتون بريزيد و در جاي خشك و خنك نگهداري كنيد.

گوجه‌خشك شده در روغن زيتون

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب پيتزا گوجه فرنگي؛ طبخ آسان و لذيذ را مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.