• فلافل اسفناج، يك شام مغذي و سبك
  • طرز تهيه چلوكباب وزيري در خانه
  • طرز تهيه شيريني پنبه اي خانگي
  • چگونه از كپك زدن رب گوجه فرنگي جلوگيري كنيم؟
  • خورشت ماست، غذاي اعياني اصفهاني‌ها

ناسا در آستانه راه‌اندازي اولين شبكه هواشناسي روي مريخ است

۱۲ بازديد
طبق اعلام ناسا، مريخ‌نورد «استقامت» با رسيدن به مريخ در سال آينده ميلادي، گزارش‌هاي هواشناسي را در اختيار اين سازمان فضايي قرار مي‌دهد و با همكاري كاوشگرهاي ديگر، اولين شبكه هواشناسي را روي سياره سرخ ايجاد مي‌كند.
شبكه هواشناسي

اين مريخ‌نورد، ماه فوريه به سياره سرخ مي‌رسد و به ديگر مريخ‌نوردهاي ناسا مي‌پيوندد. اين وسيله به مجموعه‌اي از سنسورها به نام «آناليزكننده پوياي محيط مريخ» (MEDA) مجهز شده كه مي‌تواند اطلاعات پايه مانند سرعت باد، دما و موارد ديگر را گزارش كند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره اين شبكه هواشناسي در مريخ مي‌خوانيد.

شبكه هواشناسي

مريخ‌نورد جديد ناسا بايد در سياره سرخ وظايف مختلفي انجام دهد كه براي مثال مي‌توان به جمع‌آوري چندين نمونه براي يك ماموريت در آينده و ارسال آن‌ها به زمين اشاره كرد. يكي ديگر از وظايف آن، جمع‌آوري اطلاعات آب و هوا به وسيله MEDA است كه توسط آن مي‌توان به اطلاعات مختلفي دسترسي پيدا كرد.

اين اطلاعات از اهميت بالايي براي ناسا برخوردارند چرا كه مي‌توان از آن براي ماموريت‌هاي انساني استفاده كرد. سياره سرخ فاقد اكسيژن قابل تنفس است و علاوه بر دما، با مشكلات ديگري نيز دست و پنجه نرم مي‌كند، بنابراين بايد يك محل قابل سكونت براي فضانوردان ايجاد كرد.

ويژگي مريخ‌نورد استقامت

MEDA مريخ‌نورد استقامت به گونه‌اي طراحي شده كه با تجهيزات فضاپيما «InSight» و كاوشگر «كنجكاوي» كار مي‌كند و به گفته ناسا، اولين شبكه هواشناسي در يك سياره ديگر را تشكيل مي‌دهند.

MEDA يك ويژگي جديد به اين سياره اضافه مي‌كند كه آن قابليت اندازه‌گيري دقيق ذرات گرد و غبار در اتمسفر است كه شامل اطلاعاتي مانند ابعاد، اندازه و مقدار آن‌ها مي‌شود.

دستيابي به اطلاعات مربوط به گرد و غبار براي ناسا با اهميت است چرا كه روي تمام وسايل در مريخ قرار مي‌گيرد و همچنين نقش مهمي در زمينه آب و هواي اين سياره ايفا مي‌كند.

داده‌هاي MEDA به اين سازمان فضايي كمك مي‌كنند كه به اطلاعات بيشتري درباره فرايندهاي شيميايي مربوط به آن‌ها دست پيدا كند و راه را براي ماموريت‌هاي آينده هموار مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.