• فلافل اسفناج، يك شام مغذي و سبك
  • طرز تهيه چلوكباب وزيري در خانه
  • طرز تهيه شيريني پنبه اي خانگي
  • چگونه از كپك زدن رب گوجه فرنگي جلوگيري كنيم؟
  • خورشت ماست، غذاي اعياني اصفهاني‌ها

راز نفرين فرعون معروف مصر چيست؟

۱۱ بازديد
تقريبا با اطمينان مي‌‎توان گفت كه يكي از اولين شخصيت‌هاي تاريخي كه ما شناختيم، فرعون‌هاي مصري و اهرام ثلاثه و داستان‌هاي افسانه‌اي است كه حول و حوش آن‌ها وجود دارد. اما اين افسانه‌ها ممكن است كه حقيقت داشته باشند.
نفرين فرعون

اولين چيزي كه بعد از نام فراعنه به ذهن ما مي‌آيد اهرام مصر، نفرين مقبره‌ها و موميايي‌هايي است كه بعد از هزاران سال دوباره زنده مي‌شوند. البته كه بخش بزرگي از اين تصوير ذهني را مديون هاليوود هستيم. فيلم‌هاي زيادي هستند كه دقيقا همين موارد را بارها براي ما به تصوير كشيده‌اند. در كنار همه اين‌ها، مستندهايي داريم كه با ديدي علمي‌تر باز هم پيچيدگي‌هاي رمز و راز گونه اهرام را به رخ ما مي‌كشانند. با مجله دلتا همراه باشيد تا به راز نفرين فرعون بپردازيم.

توت‌عنخ‌آمون

توت‌عنخ‌آمون آخرين پادشاه از هجدهمين سلسله پادشاهي مصر است. اين پادشاه كه حدود ۱۷ سال عمر كرد، در زمان تولد، توت‌عنخ‌آتن ناميده مي‌شد؛ اما بعدها نام توت‌عنخ‌آمون را براي خود انتخاب كرد.

او فرزند آخن‌آتن و بانوي جواني است كه براساس آزمايش DNA خواهر آخن‌آتن است. جسد موميايي شد هر دوي آنها در يكي از مقبره‌ها كنار يكديگر قرار داده شده بود. توت‌عنخ‌آمون وقتي حدود ۸ يا ۹ سال سن داشت به حكومت رسيد و حدود ۹ سال حكومت كرد.

پادشاه توت، نائب‌السلطنه‌اي به نام آي داشت كه بعد از مرگش جانشين او شد.

توت‌عنخ‌آمون در طي زندگي كوتاهش، مشكلات سلامتي بسياري داشت. آزمايش‌هايي كه روي جسد موميايي شده‌اش انجام شده نشان مي‌دهد كه يكي از پاهاي اين پادشاه از ديگري كوتاه‌تر بوده و او هميشه از عصا استفاده مي‌كرده است. علاوه بر آن، به شكل مادرزاد دچار كژپشتي (انحناي ستون فقرات) بوده و بارها مالاريا گرفته است.

نفرين فرعون

نفرين از كجا آغاز شد؟

در سال ۱۹۲۲، هاوارد كارتر(باستان‌شناس انگليسي)، آرامش مقبره توت‌عنخ‌آمون را برهم زد. اكتشافي كه در را به روي مقبره‌اي ۳۳۰۰ ساله باز كرد و حس و حال رمزگونه آن دنيا را به تخيل كشاند.

ناگهان همه توجه‌ها به سمت مصر و تاريخ آن رفت. به سمت پسر كم سن و سالي كه همراه با نشانه‌هايي از ثروتش در يك مقبره قرار داده شده بود. در اين اكتشاف، بيش از ۵۰۰۰ اثر بيرون كشيده شد كه يكي از آنها ماسك توت‌عنخ‌آمون است. اين ماسك امروزه نمادي از فراعنه مصر و داستان‌هاي پس آن‌ها است. اما در پي مرگ چندين نفر از كساني كه در پروژه بيرون كشيدن و كشف مقبره شركت داشتند، شايعه‌هاي نفرين فرعون شروع شد.

داستان از آنجا شروع شد كه بعد از باز كردن در مقبره و در يكي از روزهاي اكتشاف، هاوارد كارتر از يكي از كارگران مي‌خواهد بسته‌اي را از خانه‌اش به محل اكتشاف بياورد.

وقتي اين كارگر وارد خانه هاوارد مي‌شود، مي‌بيند كه در قفس قناري هاوارد، يك مار كبري است. براي مصريان، مار كبري موجودي افسانه‌اي و نمادي از خاندان سلطنتي است.

اين اولين جرقه شروع نفرين فرعون بود. مردم مي‌گفتند كه فراعنه از كارتر به دليل برهم زدن آرامششان خشمگين هستند. مدت زيادي نگذشته بود كه لرد كارنارون (اشراف‌زاده انگليسي كه حامي مالي اين اكتشاف بود) در اثر حشره‌گزيدگي دچار عفونت شد و ناگهان از دنيا رفت.

دستبند طلا و نفرين حك شده روي آن

در سال ۱۹۲۵، انسان‌شناسي به نام هنري فيلد روايت كرد كه زمان بازديد از محل اكتشاف، يك دست موميايي با دستبندي طلا ديده است كه به يكي از دوستان كارتر هديه شده.

روي اين دستبند اين جمله حك شده بود، “نفرين بر كسي كه بدن من را حركت دهد. بر او آتش، آب و مريضي خواهد آمد”. چندي بعد از اين اتفاق، خانه اين دوست در آتش سوخت.

كارتر هرگز اين اتفاقات را نپذيرفت. او معتقد بود كه تمام اين شايعات، نتيجه هيجان آنچه كشف شده و خرافات است. اما صحبت‌هاي كارتر هرگز سير مرگ‌هايي كه به اين مقبره نسبت داده مي‌شد را تغيير نداد.

مردم همچنان مرگ آدم‌هاي مرتبط با پروژه را به نفرين فرعون نسبت مي‌دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.