• فلافل اسفناج، يك شام مغذي و سبك
  • طرز تهيه چلوكباب وزيري در خانه
  • طرز تهيه شيريني پنبه اي خانگي
  • چگونه از كپك زدن رب گوجه فرنگي جلوگيري كنيم؟
  • خورشت ماست، غذاي اعياني اصفهاني‌ها

ترفندهاي جلوگيري از اشك ريختن موقع خرد كردن پياز

۶ بازديد

در زمان خرد كردن پياز، آنزيم‌هاي رهاشده از آن در برخورد با چشم اشك شما را در مي‌آورد. در اين مطلب شما را با روش‌هاي جلوگيري از اشك‌آلود شدن چشم‌ها هنگام خرد كردن پياز آشنا مي‌كنيم.

ترفندهاي جلوگيري از اشك ريختن

پياز به بسياري از غذاهاي مورد علاقه ما طعم مي‌بخشد، بنابراين اجازه ندهيد چند قطره اشك شما را از پياز دور كند. هر كسي كه حتي يك‌بار پياز را برش داده باشد مي‌داند كه بريدن پياز همان و درآمدن اشك همان! با توجه به نقش مهم و برجسته پياز در سفره غذاي خاورميانه، حل اين مشكل يكي از چالش‌هاي آشپزي همه ماست. با مجله دلتا همراه باشيد تا ترفندهاي جلوگيري از اشك ريختن موقع خرد كردن پياز را ياد بگيريم.

جلوگيري از اشك ريختن

آن چيزي كه اشك ما را درمي‌آورد يك ماده شيميايي تحريك‌كننده است كه با برش‌خوردن لايه‌هاي پياز آزاد شده و باعث مي‌شود چشم‌ها بسوزند.

تركيب شيميايي موجود در پياز

تركيبي از گوگرد به نام پروپيل سولفوكسيد در پياز وجود دارد كه وقتي پياز را برش مي‌دهيد در هوا پخش مي‌شود. هنگامي كه اين ماده با رطوبت، مثلا بخار آب موجود در هوا يا رطوبت طبيعي اطراف چشم شما تماس پيدا مي‌كند، به اسيد سولفوريك تبديل مي‌شود. اسيد سولفوريك بويي قوي دارد و چشم شما را تحريك مي‌كند. غده‌هاي اشك در چشم به‌سرعت مشغول به كار شده و تلاش مي‌كنند تا چشم را بشويند.

حالا كه دليل اشك‌بار بودن پياز را فهميديم، مي‌دانيم هر چيزي كه جلوي رسيدن پروپيل سولفوكسيد به چشم را بگيرد، مي‌تواند چشمان ما را هم از سوزش برهاند. بخار داخل آشپزخانه باعث افزايش احتمال سوزش چشم هنگام خردكردن پياز مي‌شود.

پياز و اشك

ترفندهاي جلوگيري از اشك ريختن

چند ترفند براي جلوگيري از اشك ريختن هنگام بريدن پياز وجود دارد. دفعه بعد كه براي خردكردن پياز آماده مي‌شويد، كار خود را با بريدن و دورريختن كمي از ته پياز كه ريشه‌هاي كوچك رشته‌اي زيادي از آن آويزان است، شروع كنيد تا بيشتر تركيبات سولفوريك (كه در ريشه وجود دارند) جدا شوند. سپس پوست آن را جدا كرده و با اشك كمتري برش دهيد.

برخي آشپزها پيازها را قبل از برش‌دادن به مدت ۳۰ دقيقه در يخچال يا ۱۰ دقيقه در فريزر مي‌گذارند كه به كمتر اشك‌ريختن هنگام خردكردن پياز كمك مي‌كند، زيرا تركيبات گوگردي ديگر به‌راحتي در هوا رها نمي‌شوند.

اگر به غذاهايي كه پياز در آن نقش دارد علاقه داريد، بوراني مرغ را بخوانيد.

اگر تعداد زيادي پياز داريد كه جوانه‌ زده‌اند و ديگر مايل به خوردن آن‌ها نيستيد مي‌توانيد آن‌ها را در گلدان كم‌عمقي بكاريد و از گل‌هاي زيبايش لذت ببريد.

جوانه پياز

پيشنهاد مطالعه: اگر به ترفندهاي آشپزي علاقه داريد براي رفع بوي سوختگي قورمه سبزي چه كنيم؟ را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.