• فلافل اسفناج، يك شام مغذي و سبك
  • طرز تهيه چلوكباب وزيري در خانه
  • طرز تهيه شيريني پنبه اي خانگي
  • چگونه از كپك زدن رب گوجه فرنگي جلوگيري كنيم؟
  • خورشت ماست، غذاي اعياني اصفهاني‌ها

خورشت كدو حلوايي با مرغ و آلو

۹۵ بازديد

خورشت كدو حلوايي با مرغ و آلو

۰
 0
خورشت كدو حلوايي يكي از خورشت هاي ايراني و مخصوص روزهاي سرد سال است.
كدو حلوايي

خورشت كدو حلوايي خورشتي خوشمزه و ملس است كه خواص زيادي دارد. كدو حلوايي مخصوص فصل پاييز و زمستان است و از اين رو خورشت كدو حلوايي يا كدو تنبل در نيمه دوم سال طبخ مي‌شود. با كدو حلوايي مي‌توان غذاها و دسرهاي گوناگوني درست كرد. كدو حلوايي گرم است و به همين دليل غذاهايي كه با آن درست مي‌شوند، بدن را گرم نگه مي‌دارند و براي درمان سرماخوردگي مفيد هستند.

مواد لازم :

  • سينه مرغ: يك عدد كامل
  • آلو خورشتي: 100 گرم
  • كدو حلوايي به ميزان لازم
  • پياز: يك عدد
  • رب گوجه فرنگي: يك قاشق غذاخوري
  • زعفران دم كرده: 2 قاشق غذاخوري
  • نمك، فلفل، زردچوبه و ادويه به ميزان لازم

خورشت

طرز تهيه :

پياز را نگيني خرد كرده و با مقداري روغن تفت مي‌دهيم تا سبك و طلايي شود. وقتي پياز سرخ شد، ادويه‌ها و رب گوجه فرنگي را به آن افزوده و دوباره تفت مي‌دهيم.

سينه مرغ را در اندازه دلخواه برش مي‌زنيم. تكه هاي مرغ و آلو را به مواد اضافه كرده و خوب تفت مي‌دهيم تا كمي سرخ و طلايي شوند. سپس دو ليوان آب در قابلمه ريخته و مي‌گذاريم مرغ بپزد و خورشت با حرارت ملايم جا بيفتد.

كدو حلوايي را به تكه هاي دلخواه برش مي‌زنيم. آن ها را در تابه چيده و كمي آب و روغن اضافه مي‌كنيم. در تابه را مي‌گذاريم تا كدو حلوايي پخته و پس از تمام شدن آب، در روغن سرخ شود.

البته مي‌توان كدو حلوايي را فقط در روغن سرخ كرد تا طلايي شود.

در اواخر پخت خورشت، كدو حلوايي را با زعفران دم كرده به خورشت مي‌افزاييم.

پس از اينكه خورشت آماده شد، آن را در ظرف ريخته و با برنج سرو مي‌كنيم.

در صورت تمايل مي‌توانيد خورشت كدو حلوايي را با گوشت گوسفند يا گوساله طبخ كنيد كه در اين صورت زمان بيشتري براي پخت لازم است.

براي ديدن مطالب بيشتر آشپزي به مجله دلتا مراجعه كنيد.

خواص کدوحلوایی برای بدن

1- سرشار از آنتی اکسیدان

کاروتنوئیدها یا همان رنگدانه های موجود در کدو حلوایی از سلول های بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. کدو حلوایی هم درست مثل هویج منبع غنی بتاکاروتن، آلفا کاروتن و بتا کریپتوزانتین است. بدن شما بعد از دریافت بتاکاروتن آن را تبدیل به ویتامین A می کند و بدین ترتیب عملکرد سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد.

2- محافظت از چشم

همانطور که گفتیم کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. فقط با مصرف حدود یک فنجان کدو حلوایی می توانید دو برابر نیاز روزانه بدنتان به ویتامین A را تامین کنید. این ویتامین مهم و ضروری به حفظ و بهبود حس بینایی کمک می کند و علاوه بر بهبود سلامتی دندان ها و استخوان ها خطر ابتلا به بیماری دژانتیو چشم که یکی از علل کوری در جهان است را هم کاهش می دهد.

3- بهبود سیستم گوارشی

فیبر موجود در کدو حلوایی در تنظیم قندخون، کلسترول و حرکات طبیعی روده موثر است. همه می دانیم که فیبر به سلامت سیستم گوارش کمک می کند. از سوی دیگر فیبر موجود در کدو حلوایی موجب پر کردن معده میشود و باعث تاخیر در احساس گرسنگی می شود و جلوی پرخوری تان را می گیرد. اگر رژیم لاغری دارید استفاده از کدوحلوایی را فراموش نکنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.